מהו וירוס כופר וכיצד אפשר להמנע להימנע ממנו – המדריך האולטימטיבי

תוכנות כופר לסוגן, הן אחת השיטות בהן משתמשים מספר גופים על מנת לסחוט חברות וארגונים רבים מסביב לגלובוס.

על פי הערכות חברות מסביב לעולם הפסידו מיליארדי דולרים רק בשנת 2020, ומספר זה ממשיך לטפס כלפי מעלה. אין ספק שתוכנות כופר או וירוס כופר משתכללות עם הזמן, אבל ישנם מספר דרכים בהם ניתן לצמצם את האפשרות לוירוס כופר ואפילו למנוע אותו!

 

מה זה וירוס כופר?

כאמור תוכנות כופרה התקדמו בשנים הארונות והן מתוחכמות יורת. מה שוירוס כופר יודע לעשות זה להיכנס למחשב האישי אצכלם במשרד או בבית לשטול את הוירוס ולבצע נזק לנתוונים שלכם. השימוש העיקרי של וירוס כופר הוא “לדוג” את המידע האישי או העסקי שלכם ולבש מכם תשלום עבור החזרתו אליכם!

רוצים לקבל יעוץ והכוונה על שירותי ענן ללא עלות?

כיצד פועל וירוס כופר?

כמו תוכנות זדוניות אחרות, וירוס כופר פועל ומשפיע על המחשב, אך במקום לעקוב אחר הפעילויות שלכם, הוא יודע  להצפין  את הנתונים והופך אותם לבלתי נגישים עבור המשתמש. לאחר השלמת התהליך, כל הנתונים במחשב המדובר  יוצפנו ויהפכו לקבצים עם הרחבות מוזרות כמו .bat וכו ‘.

מהן הדרכים בהן וירוס כופר מגיע למחשב?

האקרים משתמשים בהמון טכניקות שונות כדי להדביק מחשבים עם תוכנות זדוניות, אך וירוס כופר שונה מעט מוירוסים אחרים. אם האקרים רוצים להדביק את המחשב עם תוכנת כופר, הם יצטרכו “לשתול” את הקובץ הזדוני  במחשב היעודי , ולשם כך הם משתמשים בשלוש השיטות הבאות.

שליחת מייל זדוני

אחת הדרכים הנפוצות ביותר בהן האקרים משתמשים היא התחזות בדוא”ל באמצעות שליחת מייל זדוני . הפעולה היא די פשוטה אך מתוחכמת מאוד. מייל תמיד ישלח לדואר האלקטרוני ובו קישור  שבו הם ינסו לשכנע להוריד קובץ למחשב . לאחר שהקובץ יורד ויותקן על המחשב ,  וירוס הכופר יכנס לפעולה  וידביק את המחשב בוירוס.

עכשיו, כשזה מגיע לשיכנוע, המייל ינוסח בצורה שתאלץ את המשתמש למהר. לדוגמה, זה יכול להיות דוא”ל מהבנק שאומר שאתם חייבים  להתקין תוכנה ספציפית מהאתר כדי לאמת את זהותכם, אחרת החשבון שלכם ייסגר. למרבה הצער, חלק מהמשתמשים נופלים במלכודת זו.

RDP Vulnerability

השיטה השנייה הפופולרית ביותר להחדרת וירוס כופר  למחשב היא באמצעות שימוש לרעה  בפרוטוקול שולחן העבודה המרוחק (RDP). עבודה מרחוק ב RDP  מאפשרת חיבור מרחוק לשרת ולמחשבים לצורך עבודה מרחוק 

 ההאקרים משתמשים בטכניקה זו לאנשים שאינם מתמצאים במיוחד בטכנולוגיה ולא מכירים את הסיכונים. בדרך כלל הם יצרו קשר טלפוני, וינסו לשכנע אתכם להתקין תוכנת לעבודה מרחוק במחשב שלכם. לאח RDS יותקן במחשב ,  תופעל תוכנת הכופר והנתונים יוצפנו.

תוכנות פרוצות

הדרך השלישית והפופולרית ביותר להעברת וירוסים ותוכנות זדוניות, כולל וירוס כופר, היא זיוף תוכנה. אתרים רבים באינטרנט מציעים תוכנות פרוצות בחינם, תוכנות שבדרך כלל הן יוקרתיות כמו Photoshop. לרוע המזל, משתמשים רבים מתקינים את התוכנות הללו מתוך מחשבה שהם מקבלים רק את התוכנה ובחינם, אך בסופו של דבר הם מקבלים וירוס  כופר זדוני.

איך להימנע מוירוס כופר?

לאחרשהבנו מה הוא וירוס כופר ואיך ניתן די בקלות להחדיר אותו למחשב האישי של כל אחד מאיתנו, קבלו כמה דרכעם להתמודד עם נסיון לוירוס כופר.

• לעולם אל תפתחו קישור מהודעת דוא”ל חשודה. אם קיבלתם דוא”ל מהבנק שלכם או ממקום חשוב אחר, הקפידו לאמת את כתובת הדומיין שלו.  לדוגמה: אם הכתובת היא  “Payp.al” במקום “PayPal.com” סימן שהקישור אינו בטוח. לכן, וודאו שאתם לא נופלים על מיילים חשודים ולא משנה כמה מפתים הם!
• מעולם לא לספק גישה מרחוק ללאדם או חברה שאינכם מקירים ובטוחים בו. במחשב שלכם נמצא  מידע רגיש, וכאשר אתה נותים גישה מרחוק, אתם נותים גישה למידע שלכם על המחשב כולו
• להתקין תוכנה פרוצה זה מפתנ מאוד , אבל תשתדלו לעולם לא לעשות זאת. במקרה זה הזול הוא היקר! הורידו רק מאתרים חוקיים 
• אחרון חביב, ודאו שלמחשב שלכם יש תוכנת אנטי וירוס. זה יוסיף שכבה נוספת של הגנה

מה לעשות אם קיבלתם וירוס כופר?

לצערנו, ברוב המקרים לא יהיה לכם מה לעשות אם כבר חטפתם וירוס כופר. גם לשלם את הסכום שמבקשים מכם עבור המידע לא מבטיח שאכן תקבלו אותו בחזרה. לכן כדי להקדים תרופה למכה ולהשתמש בשירותי גיבוי בענן. בצורה זו המידע שלכם מגובה על שרת חיצוני מאובטח והוא אינו נפגע מכופר וירוס